زبان خود را انتخاب کنید

آناتومی و ساختمان بینی | تجزیه و تحلیل بینی غالباً با بررسی آناتومی بینی همراه است. دانستن اصطلاحات مرتبط با آناتومی بدن مهم است، زیرا برقراری ارتباط بین جراح و بیمار را تسهیل می‌بخشد. در اینجا به زبان ساده توضیحاتی در مورد آناتومی و ساختمان بینی ارائه می‌دهیم تا یک شخص غیر متخصص نیز بتواند تعاریف ساده و ابتدایی مربوطه را درک کرده و تکنیک‌های تحلیل یک بینی زیبا را بیاموزد. برنامه‌ریزی دقیق جراحی زیبایی بینی به منظور دستیابی به نتایج رضایت‌بخش اهمیت زیادی دارد، اما کوتاهی در انجام این امر منجر به دستیابی به نتایجی نامطلوب می‌شود.

آناتومی و ساختمان بینی

مشورت کردن با جراح فرصت خوبی است تا شما بتوانید ویژگی‌های نامطلوب بینی خود را که مایل به تغییر آن ها هستید، به جراح‌ خود منتقل کنید. در این جلسه مشاوره جراح بینی به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر شما برای زیبایی بینی با شما گفتگو می‌کند تا بتواند برنامه جراحی مناسبی را برای شما در نظر بگیرد. در طول جلسات مشاوره مشخص می‌شود که بیمار کدام ویژگی‌ بینی خود را دوست ندارد و می‌خواهد چه تغییراتی در ظاهر بینی خود ایجاد کند. این امر می‌تواند تا حد زیادی به روشن شدن اهدف و انتظارات بیمار کمک کند. درک اولیه آناتومی و ساختمان بینی می‌تواند در انتقال این اهداف به بیمار کمک کند.در صورتی که از ظاهر بینی خود ناراضی هستید، می‌توانید جهت دریافت مشاوره جراحی بینی متناسب با چهره و جنسیت با شماره‌ 03131312355 تماس حاصل نمایید.

بینی

بینی در قسمت مرکزی و جلوی صورت واقع شده است و چندین وظیفه مهم را بر عهده دارد. بینی در زندگی روزمره شما نقش مهمی در انجام کارهای مختلف، از بوییدن گل‌ها گرفته تا پرکردن ریه‌ها ایفا می‌کند.متأسفانه این عضو حیاتی بدن اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، مگر زمانی که ایجاد انسداد و گرفتگی در آن سبب اختلال و دشواری تنفس گردد. بینی تکیه‌گاه مناسبی برای عینک آفتابی است و می‌تواند در مورد فاسد شدن غذا به شما هشدار دهد. اما تنها زمانی مورد توجه‌تان قرار می‌گیرد که بینی شما یک قوز یا فرورفتگی ناخوشایندی داشته باشد که در این صورت برای رفع آن اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌کنید. برای درک بهتر دلایل و چگونگی انجام جراحی زیبایی بینی، باید درک اولیه‌ای در مورد آناتومی این عضو از بدن داشته باشید.


آناتومی و ساختمان بینی

بینی شما از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است که کوچک‌ترین ناهنجاری در این دو قسمت می‌تواند باعث بروز ویژگی‌هایی نامطلوب نظیر فرورفتگی، قوز، انحراف یا گرفتگی آن شود.

ساختمان خارجی بینی

آناتومی و ساختمان بینی

ناحیه خارجی بینی شامل یک قسمت سخت استخوانی به نام سقف بینی است که استخوان‌های بینی و گونه، غضروف‌های نرم و سفتی که پل بینی و بخش وسط بینی و انتهای بینی را تشکیل می‌دهند و نیز یک غضروف بسیار نرم که سوراخ‌ها و نوک بینی شما را شکل می‌دهد، در بر می‌گیرد.ساختار کلی خارجی بینی که ظاهر این عضو را شکل داده و به غضروف و استخوان آن چسبیده است، با پوست صورت پوشیده شده است.

استخوان بینی

بینی به سه قسمت کلی تقسیم می‌شود که قسمت فوقانی آن از جنس استخوان است. نوک این استخوان از یک جفت استخوان‌ مجزا تشکیل شده است. استخوان‌هایی که در بالای قسمت جلویی استخوان فک بالا واقع شده‌اند، ماکسیلا نام دارند که به سمت جلو امتداد می‌یابند.

غضروف‌های جانبی فوقانی

غضروف‌های جانبی فوقانی، غضروف‌هایی بال مانند هستند که در جهت افقی به سمت قسمت یک سوم میانی بینی و سپس در جهت عمودی امتداد یافته‌اند. این غضروف‌ها به ساختمان بینی استخوانی که قبلاً شرح داده شد، متصل می‌شوند.

غضروف‌های جانبی تحتانی

این غضروف‌ها به شکل دو حلقه ناقص هستند و در داخل پوست و پوشش بافتی نرم شناور می‌باشند. غضروف‌های جانبی تحتانی، قسمت یک سوم پایینی بینی را که نوک بینی نامیده می‌شود، تشکیل می‌دهند. جراحان این غضروف‌ها را به منظور تغییر دادن، باریک کردن، کوتاه کردن، دراز کردن، جابجا کردن و یا ایجاد هر اصلاح دیگری در نوک بینی جراحی می‌کنند.

ساختمان داخلی بینی

آناتومی و ساختمان بینی

تیغه بینی: مهمترین ساختار درونی بینی است که مانند یک دیواره بین دو سوراخ بینی قرار دارد. این قسمت از یک استخوان و غضروف تشکیل شده که با غشاء مخاطی پوشیده شده است. شما نمی‌توانید تیغه بینی خود را ببینید، اما می‌توانید با کشیدن انگشت خود به سمت پایین پل بینی تا یک سوم میانی بینی و یا با قرار دادن انگشت شست یا سبابه درون سوراخ‌های بینی خود، برآمدگی پوستی که مابین نوک انگشت‌تان قرار می‌گیرد را حس کنید.

شاخک‌های بینی: نیز در قسمت داخلی این عضو از صورت قرار دارند. شاخک‌های بینی زوائد استخوانی برجسته، کوچک و دارای پوشش مخاطی هستند که روی دیواره سوراخ‌های بینی قرار گرفته‌اند. این شاخک‌ها صافی‌هایی هستند که بینی به کمک آن‌ها هوای تنفس شده را قبل از رسیدن به ریه‌ها‌ تمیز می‌کند.

فرورفتگی بالای بینی: رادیکس به بالاترین قسمت بینی گفته می‌شود که بین چشم‌ها قرار گرفته است.

پشت بینی (دورسم): دورسم قسمتی از بینی است که اغلب تحت عنوان پل بینی نیز نامیده می‌شود. معمولاً بیماران در صورتی که این قسمت از بینی بیش از حد عریض، پهن، بزرگ، باریک، کوچک و یا دارای انحراف باشد، برای جراحی زیبایی بینی اقدام می‌کنند. دورسم ایده‌آل، یک خط منحنی ملایم را ایجاد می‌کند که از ابرو شروع شده، از فرو رفتگی بالای بینی عبور می‌کند و به نوک بینی ختم می‌گردد.

نوک بینی: بسیاری از بیماران برای بهبود وضعیت نوک بینی خود در صورت بیش از حد بزرگ، عریض، دراز، نوک تیز، پهن، کوتاه، گوشتی و منحرف بودن و افتادگی یا سر بالا بودن آن برای انجام جراحی زیبایی بینی اقدام می‌کنند. یک نوک بینی نامتناسب از زیبایی‌ اجزای صورت می‌کاهد و باعث نادیده گرفته شدن سایر قسمت‌های بینی می‌شود، در حالی که یک نوک بینی متوازن نه‌ تنها هارمونی بینی بلکه ظاهر کلی صورت را نیز بهبود می‌بخشد.

پره بینی: پره‌های بینی ساختارهایی برگشته به سمت بالا و بال مانندی هستند که بر روی دیواره سوراخ‌های بینی قرار دارند. در حالت ایده‌آل، امتداد پره‌های بینی نباید از حد گوشه داخلی چشم فراتر برود. علاوه بر این هنگامی که از پایین به بینی نگاه می‌کنید، پره بینی باید به‌ همراه نوک بینی یک مثلث متساوى الاضلاع را تشکیل دهد. اگر پره‌های بینی بیش از حد عریض، بزرگ، برگشته رو به بالا و یا گوشتی باشد، جراح می‌تواند از طریق جراحی زیبایی بینی آنها را اصلاح کند.

راه‌های هوایی: جراحی زیبایی بینی می‌تواند نه تنها ظاهر بینی بلکه عملکرد این عضو را نیز بهبود بخشد. برخی از بیماران برای رفع مشکلات تنفسی ناشی از انسداد مسیر عبور هوا در بینی خود برای انجام جراحی زیبایی بینی اقدام می‌کنند. انحراف بینی یا بزرگ بودن شاخک‌های آن منجر به انسداد مسیر جریان هوا از طریق بینی می‌شود.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه