TRAVEL

یک سوال بسیار رایج که در برنامه پر مشغله بیمار بوجود می‌آید این است که چه موقع می‌توان پس از انجام عمل بینی به مسافرت رفت. این مسئله عامل بسیار مهمی است که در هنگام رزرو نوبت برای انجام عمل باید در نظر گرفته شود، به ویژه اگر در حال حاضر ترتیب یک سفر کاری یا تفریحی را داده‌اید.

صرف نظر از اینکه سفر شما با هواپیما یا مسافتی طولانی با قطار یا خودرو باشد، اولویت اول جراحان این است که در 14 روز اول پس از انجام این عمل، نزدیک به آنها باشید. این مسئله به وضوح به این خاطر است که در موارد نادر بروز عوارضی مانند عفونت جزئی ناشی از باکتری‌های هوا، می‌توانند مراقبت و سلامتی شما را بسیار سریع‌تر ترتیب دهند.

بعضی از بیماران بعد از یک هفته پس از عمل جراحی، و بعد از بررسی پس از عمل توسط تیم پرستاران، قادر به سفر کردن خواهند بود، در حالی که سایر بیماران ممکن است تا 14 روز نیاز به صبر کردن داشته باشند. معمولا، پس از گذشت این زمان مسافرت هوایی بیمار بی‌خطر خواهد بود.

مشکلاتی که بیماران هنگام مسافرت در ارتفاع بالا طی 14 روز اول بعد از عمل جراحی خود تجربه می‌کنند شامل درد و ناراحتی، خونریزی خفیف، عفونت و حالت تهوع می‌باشد. با توجه به گرفتگی بینی در ارتفاع‌های بالا، این مسئله می‌تواند (در موارد نادر) نتیجه نهایی عمل را تحت تاثیر قرار دهد، اما تقریبا در همه موارد دوره بهبودی شما را به تاخیر می‌اندازد.

عوارض سفر پس از عمل بینی

در ادامه به چهار عارضه جانبی رایج در سفر پس از انجام رینوپلاستی اشاره می‌کنیم:

درد و ناراحتی

ممکن است متوجه نباشید که پس از انجام عمل جراحی بینی هوا در داخل بافت بینی شما گیر می‌افتد. معمولا هفت روز طول می‌کشد تا هوا جذب شود. سفر کردن در این زمان با هواپیما می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود و این مشکل به این دلیل است که هوای داخل بافت بینی در ارتفاع زیاد می‌تواند منبسط شود. این وضعیت باعث گرفتگی سینوس در طی پرواز شما می‌شود که می‌تواند نسبتا ناراحت کننده باشد.

خونریزی

شایعترین زمان خونریزی خفیف بینی در طی 7 روز اول (قبل از مراجعه پس از عمل) رخ می‌دهد. باید در نظر داشته باشید که هوایی که در هواپیما تنفس می‌کنید، دوباره گردش می‌یابد و باعث افزایش خطر خونریزی و احتمال عفونت باکتریایی می‌شود. کسانی که پروازهای طولانی و یا پروازهای پیوسته در پیش دارند باید تاخیری که می‌تواند در ارزیابی جراح یا پزشک ایجاد شود، را در نظر بگیرند.

عفونت

دوباره خطر تنفس مجدد هوا را به خاطر بیاورید، خوب است بدانید که حضور در مکان‌های عمومی با هزاران نفر مسافر در فرودگاه‌ها ، می‌تواند باعث ایجاد باکتری‌هایی در هوا شود که ممکن است به برش داخلی روی بینی‌تان وارد شود. علائم عفونت اغلب از طریق یک بوی تند مشخص هنگام دم و بازدم یافت می‌شود. این عفونت معمولا با دوره‌ای از آنتی بیوتیک طی 5-7 روز درمان می‌شود. به دلایل محتاطانه، چه در شرف سفر هوایی باشید و چه نباشید، پزشک یک دوره آنتی بیوتیک به شما خواهد داد تا پس از عمل در خانه مصرف کنید.

تهوع

پرواز زدگی بسیار رایج است، به ویژه اگر همچنان در دوره مصرف داروهای پس از عمل باشید. این حالت که در حال پرواز حالت تهوع داشته باشید، می‌تواند ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. استفراغ یک واکنش نسبتا تهاجمی است و می‌تواند به راحتی منجر به خونریزی بینی شود. شما می‌توانید به راحتی پرواززدگی را تجربه کنید، به خصوص اگر هنوز تحت مصرف داروهای پس از عمل قرار دارید. احتمال زیادی وجود دارد که این امر با استفراغ همراه باشد که همچنین می‌تواند منجر به خونریزی بینی گردد.

سایر نگرانی‌ها پیرامون سفر هوایی بعد از عمل بینی

علاوه بر موارد فوق، ممکن است به دنبال نگرانی‌های دیگر هنگام پرواز و آگاهی از اقدامات پیشگیرانه باشید. این موارد شامل بلند کردن و حمل بار سنگین است زیرا باعث کشش و فشار روی بینی شما می‌شود. حتی باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب حداقل برای شش هفته خودداری کنید تا بینی‌تان بهبود یابد. این نکته به این دلیل است که آفتاب سوختگی می‌تواند به لایه بالایی پوست شما آسیب برساند که باعث طولانی شدن دوره بهبودی پوست جراحی شده می‌شود. همواره به یاد داشته باشید که هر چیزی که موجب تاخیر در بهبودی شما می‌شود، به عنوان یک عامل خطر برای از بین بردن نتایج نهایی عمل به حساب می‌آید. برای به حداقل رساندن مشکلات در هنگام سفر پس از جراحی زیبایی بینی، می‌توانید از اسپری‌های ضد انعقادی بینی استفاده کنید تا به شما در برخورد با تغییرات فشار داخل کابین هواپیما کمک کند. در صورت تمایل به استفاده از اسپری بینی، لطفا در مورد این موضوع با جراح صحبت کنید، تا بتواند شما را راهنمایی کند. سعی کنید همواره تاریخ سفر و زمان بهبودی مورد انتظار را مشخص کنید. به خودتان زمان کافی برای بهبودی بدهید. با این حال در موارد خاصی که سفر هوایی پس از انجام جراحی بینی اجتناب ناپذیر است، مفصل با جراح صحبت کنید. او دستورالعمل خاص‌تری برای مراقبت پس از عمل ارائه خواهد داد تا از بهبودی کامل شما حتی در سفر، اطمینان حاصل شود.