زبان خود را انتخاب کنید

es

پس از انجام عمل بینی ممکن است بینی گچ گرفته شود یا روی آن چسب شود. اگر عمل جراحی باز بینی انجام شده باشد، قسمت بیرونی بینی نیز باید بخیه شود. اسپلینت‌های داخلی بینی برای کمک به روند بهبود تیغه بینی ترمیم ‌شده پس از انجام عمل جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسپلینت‌ها معمولاً در اولین جلسه ویزیت پس از عمل جراحی برداشته می‌شوند.

متخصص جراحی بینی به طور کامل به شما آموزش می‌دهد که چگونه پس از انجام عمل رینوپلاستی از بینی خود مراقبت کنید. دستورالعمل‌ها شامل استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر می‌باشد. متناسب با وضعیت شما و آنچه که در عمل جراحی بینی روی بینی شما انجام شده است، همه اسپلینت‌ها، پک‌ها، تامپون های بینی و بخیه (در صورتی که جذبی نباشند) بین یک تا سه هفته پس از انجام عمل برداشته می‌شوند. بیشتر بافت‌های در مدت این سه هفته تا 80 درصد بهبود می‌یابند بنابراین شما پس از این مدت نیازی به آتل بینی یا اسپلینت نخواهید داشت. در واقع، وجود آنها پس از این مدت هیچ کمکی به بهبودی بینی شما نخواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جراحی بینی و مراقبت‌های بعد از آن یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 36266851-031 تماس حاصل نمایید.

چرا پس از انجام عمل جراحی بینی باید از آتل بینی استفاده کرد؟


 

اگر شما به تازگی عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اید، حداقل به مدت 5 تا 7 روز باید از آتل بینی استفاده کنید. زمانی که شکل و اندازه بینی شما تغییر می‌کند، زاویه پل بینی هم تغییر می‌یابد و ممکن است افزایش یا کاهش بیابد و نوستریل‌ها هم ممکن است باریک شده یا محل نوک بینی تغییر یابد. با انجام عمل جراحی بسته بینی، این شکاف‌ها داخل نوستریل انجام می‌شوند، در جراحی باز بینی، شکاف برای انجام عمل در زیر نوستریل‌ها و بینی ایجاد می‌شوند. در هر حالت، شکاف‌هایی داخل بینی ایجاد می‌شود که معمولاً بین نوستریل‌ها است. غضروف بینی شما، تغییر یافته است؛ بافت نرم از بافت‌های زیرین خود جدا شده‌اند و استخوان‌ها تراشیده شده و تغییر مکان یافته‌اند. اکنون متوجه می‌شوید که چرا استفاده از آتل بینی یا اسپلینت (گچ بینی) این قدر مهم است.

هدف از استفاده از آتل‌های چسب شده روی بینی حفظ حالت غضروف و استخوان‌های در حال بهبودی در محل جدیدشان است. با استفاده از آتل بینی، تورم کاهش یافته و از بینی جدید شما محافظت می‌شود. وجود این آتل‌ها یا گچ به شما یادآوری می‌کند که باید از بینی خود در برابر ضربات ناگهانی که باعث آسیب دیدن آن می‌شوند مراقبت کنید.

انواع مختلف گچ یا اسپلینت بینی


 

آتل خارجی بینی

es1

آتل خارجی بینی معمولاً برای عمل برجسته‌سازی بینی یا رینوپلاستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی که از این گچ بینی خارجی استفاده می‌شود، چسب مخصوصی روی بینی زده می‌شود. این چسب از پوست بینی محافظت کرده و به کاهش تورم کمک می‌کند. سپس آتل متناسب روی آن قرار داده می‌شود. کنترل تورم برای پیشگیری از ایجاد پاکت خونی (هماتوم) بین پوست و استخوان بینی بسیار مهم است. اگر هماتوم شکل گرفت، در نهایت این خون به بافت اسکار تبدیل می‌شود که می‌تواند نتایج عمل را خراب کند.

اسپلینت همچنین به عنوان محافظ و نگهدارنده استخوان بینی در محل جدید و حفظ شکل جدید بینی در دوران بهبودی به کار برده می‌شود. آتل بینی همچنین از بینی در برابر جراحات و آسیب‌دیدگی نیز محافظت می‌کند.

اسپلینت داخلی بینی

es2

آتل داخلی بینی در هنگام عمل ممکن است استفاده شود یا شاید هم نیازی به استفاده از آن نباشد. غالباً این آتل‌های داخلی بینی پس از جراحی انحراف بینی که در آن کج بودن تیغه بینی ترمیم می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسپلینت‌های داخلی از تیغه بینی در طول مدت بهبودی محافظت می‌کنند. اسپلینت‌های داخلی همچنین به کنترل خونریزی با فشار پوست و مخاط بینی کمک می‌کنند. با حفظ تماس بین دیواره بینی و استخوان و غضروف، اسپلینت‌ها باعث می‌شوند که دیواره و ساختار داخلی بینی همزمان با هم بهبود یابند.

سوالات متداول


 

اسپلینت‌های بینی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

اسپلینت‌ها از مواد متفاوتی ساخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به سیلیکون، آلومینیوم و مواد دیگر اشاره کرد. آتل با توجه به نیازهای شما انتخاب می‌شود.

چه موقع آتل بینی برداشته می‌شود؟

محل و میزان گستردگی عمل جراحی مشخص‌کننده مدت زمان مورد نیاز برای وجود اسپلینت (گچ بینی) و زمان برداشتن آن است. معمولاً اسپلینت‌ها پس از حدود دو هفته بعد از عمل برداشته می‌شوند. اسپلینت‌های داخلی ممکن است پس 3 تا 5 روز بعد از عمل برداشته شوند.

اگر آتل شل شود چه کاری باید انجام داد؟

به ندرت، اسپلینگ در طول مدت بهبودی شل می‌شود. ما از شما می‌خواهیم که اگر این اتفاق افتاد با جراحتان تماس بگیرید. البته، معمولاً زمانی که ممکن است این آتل‌ها شل شوند تقریباً همان زمانی است که باید برداشته شوند. لطفاً در صورتی که متوجه علائمی شدید که باعث نگرانی شده با مطب ما تماس حاصل فرمایید.

آیا برداشتن آتل بینی آسیب‌زا است؟

برداشتن گچ، چسب بینی و بخیه بینی معمولاً باعث ایجاد ناراحتی نمی‌شود. برخی از بیماران ممکن است به دلیل کشیده شدن پوست، ناراحتی جزئی در هنگام برداشتن اسپلینت‌ها تجربه کنند. البته بسیاری از بیماران پس از این که آتل برداشته شد از این احساس رهایی پیدا می‌کنند. وجود آتل‌ها ممکن است باعث انسداد و گرفتگی خفیف بینی شود. استفاده از اسپری بینی سالین بلافاصله پس از انجام عمل جراحی برای کاهش پوسته شدن و سوزش در زمانی که اسپلینت‌های (گچ بینی) برداشته می‌شوند بسیار مفید و کمک‌کننده است.

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه