زبان خود را انتخاب کنید

با پروتز چانه و جراحی چانه آشنا شوید | پروتز چانه از طریق روش های تهاجمی مانند جراحی و یا غیر تهاجمی که به صورت سرپایی انجام می شود، می تواند ساختار بنیادی صورت را به منظور ایجاد تناسب بیشتر، بین اجزای صورت متحول کند. اصطلاحات پزشکی تخصصی مانند منتوپلاستی و ژنیوپلاستی برای توصیف اضافه کردن پروتز به چانه بیمار استفاده می شود. که در این روش ها اندازه چانه با استفاده از پروتزچانه زیاد یا کم می شود. با قرار دادن پروتز در چانه که باید توسط جراح متخصص زیبایی انجام شود، و چانه هایی که از محور صورت عقب تر یا جلوتر هستند اصلاح شود. هارمونی ایجاد شده در صورت باعث جذاب تر شدن چهره خواهد شد. معمولاً عمل پروتز چانه به همراه عمل جراحی رینوپلاستی انجام می شود زیرا بعد از تغییر شکل بینی ممکن است نیاز به بزرگ یا کوچک کردن چانه برای ایجاد تناسب و توازن در چهره وجود داشته باشد.

پروتز چانه و جراحی چانه

 

مراحل پروتز چانه و جراحی چانه

جراحی پروتز چانه به صورت سرپایی انجام می شود و با توجه به شرایط بیمار ممکن است از انواع بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی در عمل جراحی پروتز چونه استفاده شود. برای قرار دادن پروتز چانه جراح ابتدا قسمت های مورد نظر را با انجام برش هایی از داخل دهان و یا زیر فک باز می‌کند سپس پروتز چانه را در جای مناسب کنار استخوانها قرار می‌دهد. متوسط طول مدت زمان جراحی پروتز چانه یک ساعت می باشد اما ممکن است در صورت نیاز به انجام کارهای بیشتر این مدت زمان افزایش پیدا کند. بعد از عمل جراحی پروتز چانه محله برش ها با بخیه بسته می شود. در هنگام قرار دادن پروتز چونه در حین عمل جراحی پروتز ممکن است از عمل های دیگری مانند استئوتومی که شامل برش و شکل دادن استخوان های گونه و فک می باشد نیز انجام شود که در بعضی موارد استخوان از قسمت هایی مانند دنده های بیمار برداشته می‌شود و به عنوان پروتز چانه به کار می رود.

 

نکات قبل از جراحی چانه:

1-از آنجا که باید پس از عمل تا چند روز غذاهای آبکی با استفاده از نی مصرف کنید، یک بسته نی تهیه نمایید. 2-بعد از عمل تا سه روز نیاز به استراحت دارید. برای این مدت وسایل سرگرمی نظیر مجله، کتاب، موسیقی، فیلم و ... تهیه نمایید. 3-در صورتیکه قبل از عمل به سرماخوردگی، گلودرد، تبخال یا هر بیماری دیگری دچار شُدید ،پزشک خود را از آن مطلع نمایید. 4-از هشت ساعت قبل از ساعت تعیین شده برای عمل مطلقا چیزی نخورید و نیاشامید (حتی آب). 5-قبل از مراجعه جهت بستری حتما استحمام کنید زیرا استحمام در عرض یک هفته پس از عمل ممنوع است. اصلاح صورت برای آقایان، و پاک کردن آرایش صورت و لاک ناخن برای خانمها ضروری است. 6-قبل از مراجعه اشیاء فلزی نظیر ساعت، النگو، گیره سر و غیره را خارج نمایید. 7-جهت بازگشت به منزل یک بالش و یک پتو در اتومبیل داشته باشید. 8-در زمان مراجعه دفترچه بیمه، جواب آزمایشات و تمامی مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید. 9-روز عمل لباسهای جلو باز (دکمه دار یا زیپ دار) و گشاد بپوشید. از پوشیدن پیراهن یقه بسته، تی شرت و لباس تنگ خودداری نمایید. 10-از هنگام بستری تا ۲۴ ساعت بعد از عمل وجود شخصی که از شما مراقبت کند ضروری است.  

اقدامات لازم بعد از عمل جراحی چانه:

1 – بعدازعمل آنتي بيوتيك خود را دقيقا مصرف كنيد . 2 – روزي سه بار با دهان شويه بتادينه دهان خود را بشوئيد . 3 – بعد از عمل رژيم غذايي نرم داشته باشید. در روزهای اول بعد از عمل باید از غذاهایی که نیاز به جویدن دارند، استفاده ننمایید. 4 – بخيه هاي داخل دهان شما قابل جذب مي باشند و نيازي به كشيدن آنها نيست . 5-ممکن است مختصری تورم یا احساس کشش روی چانه داشته باشید. 6-بیشتر تورم طی شش هفته از بین می رود و شما می توانید از ظاهر جدید خود لذت ببرید. 7-درد در اطراف چانه ممکن است وجود داشته باشد و نتوانید دهان خود را خیلی خوب باز کنید ولی بزودی برطرف خواهد شد. 8-پانسمان چانه به مدت سه روز برای ثابت نگه داشتن پروتز نگه داشته می شود. 9-در مواردی که استخوان بریده می شود، پانسمان برای پنج روز نگه داشته می شود و بیمار باید به مدت دو هفته فقط از غذاهای نرم استفاده نماید. 10-معمولا پس از یک هفته شما قادر به انجام فعالیت های طبیعی خود خواهید بود.  

انواع پروتز چانه

پروتز چانه ممکن است از جنس مایع و به صورت تزریقی برای شکل دهی به چانه به کار می روند و از مواد پلی کاپرولاکتون و هیدروکسیل آپاتیت کلسیم ساخته شود که دارای انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی هستند و همچنین دوام بیشتری نسبت به سایر پروتز های چانه دارد. این نوع پروتز چانه یک روش غیر تهاجمی به جای جراحی چانه محسوب می شوند.

 پروتز چانه از مواد جامد مصنوعی که با بدن انسان سازگاری دارند ساخته می شوند که از جنس سیلیکون می باشند و دور تا دور چونه و فک را می توان به این مواد پروتز سیلیکونی پر کرد و تغییرات قابل توجهی را در چهره به وجود می آورد زیرا نرم و صاف و قابل انعطاف هستند و در اندازه های مختلف نیز تولید می شوند. البته ویژگی نامطلوب این نوع پروتز چانه این است که قابلیت چسبیدن به بافت اطراف چانه را ندارند و به همین دلیل ممکن است جابه جایی پروتز چانه اتفاق بیفتد و به راحتی هم می توان آنها را خارج کرد.

نوع دیگر پروتز چانه از جنس پلی اتیلن ساخته می شود که قابل انعطاف است و در اندازه های مختلف عرضه شده است. ویژگی متفاوت آن این است که می تواند با بافت اطراف چانه یکپارچه شود و با ایجاد جریان خون در پروتز از عفونت های احتمالی در آینده جلوگیری کند. این مدل از پروتز چانه در جای خود ثابت خواهد ماند و به همین دلیل امکان خارج کردن آنها وجود ندارد مگر اینکه با جراحی چانه و به دلیل عفونت خارج شوند.

 انواع مختلف و مصنوعی پروتز چانه وجود دارند که به دلیل اینکه از نظر بیولوژیکی با بدن سازگار هستند معمولا مشکلی را ایجاد نمی کنند اما به هر حال بدون عوارض هم نیستند. اخیرا از روش های طبیعی تر به عنوان پروتز چانه استفاده می شود که یکی ازآنها آلودرم می باشد که از بدن افراد تازه فوت شده لایه های پوستی برای استفاده در جراحی چانه برداشته می شود.

پروتز چانه و جراحی چانه

اطلاعات تماس

آدرس: اصفهان- خيابان توحيد جنوبي - چهار راه پليس - مجتمع ژيوار - طبقه دوم
031-31312355
0098-9134336787

مکان مطب روی نقشه