جراحی زیبایی عملی نیست که صرفاً منحصر به بانوان باشد؛ در واقع حدود 10 % از عمل‌های زیبایی بر روی آقایان انجام می‌شود. اما متقاعد کردن آقایان به انجام عمل‌های زیبایی به سادگی قانع کردن بانوان نیست، چون جامعه ما به تغییر ظاهر مردان عادت ندارد. هرچند در حال حاضر درصد آقایانی که درصدد انجام عمل‌های زیبایی برمی‌آیند، چندان زیاد نیست، با این حال به نظر می‌آید، استقبال از عمل‌های زیبایی در نزد آقایان رو به فزونی است. اگرچه اکثر عمل‌های زیبایی بر روی بانوان انجام می‌شود، اما هر روز آقایان بیشتری به جراحی‌های زیبایی علاقه‌مند می‌شود، چرا که در حال حاضر به زیبایی ظاهری توجه بیشتری می‌شود. آقایان نیز می‌خواهند به کمک ظاهر زیباتر، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در روابط اجتماعی و شغلی خود به موفقیت بیشتری دست یابند. به همین دلیل است که جراحی‌های پلاستیک مختلفی برای آقایان ابداع شده است. در ادامه رایج‌ترین عمل‌های زیبایی ممکن برای آقایان و یا مختص این گروه را شرح می‌دهیم.

عمل‌های زیبایی مختلف مردان


 

جراحی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی به منظور اصلاح مشکلات اطراف چشم انجام می‌شود. در این عمل به کناره‌های پیشانی که روی پلک می‌افتد، پوست شل و افتاده و لایه‌های چربی زیر پلک پرداخته می‌شود. پلک‌های افتاده سن را بیشتر نشان می‌دهد. این مشکل در میان مردان، به ویژه آقایانی بروز می‌یابد که پا به سن گذاشته‌اند یا فشار و استرس شدیدی را تحمل می‌کنند. کمبود خواب نیز منجر به افتادگی و نازیبا شدن پلک‌ها می‌شود. متخصص زیبایی برای جوانسازی پلک، پوست و عضلات اطراف پلک بالا را می‌کشد، چربی اضافی را برمی‌دارد و عضلات گونه‌ها را جابجا می‌کند تا صورت خوش‌فرم‌تر و جوان‌تر شود.

لیفت گردن

مشکل شل و آویزان شدن پوست گردن برای آقایان نیز پیش می‌آید و باعث می‌شود گردن هنگام بستن کراوات و پوشیدن کت ظاهر ناخوشایندی پیدا کند. به علاوه گردن بوقلمونی صورت را چاق‌تر نشان می‌دهد و آقایان دیگر چانه محکم و خوش فرمی را که یکی از نمادهای جذابیت مردانه است، نخواهند داشت. پوست اضافی به پیری زودرس دامن می‌زند. خوشبختانه با انجام لیفت گردن می‌توان به جوانی دوباره دست یافت. لیفت گردن عملی سرپایی است که درد آن بسیار جزئی است. آقایانی که لیفت گردن انجام داده‌اند، می‌توانند زندگی خود را پس از چند روز استراحت و تجدید قوا به روال عادی ادامه ‌دهند.

جراحی بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی عملی است که به منظور تغییر شکل و زیباتر کردن بینی انجام می‌شود تا بینی تناسب بیشتری با صورت پیدا کند. ابتدا جراح متخصص رینوپلاستی صورت را ارزیابی و آنالیز می‌کند. جراحی بینی برای رفع مشکلات مختلفی انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به بیش از حد بزرگ یا کوچک بودن بینی و کج یا نامتناسب بودن آن اشاره کرد. هنگام جراحی بینی دقت می‌شود که شکل جدید بینی مناسب یک صورت مردانه باشد. عمل بینی گاهی در کنار جراحی‌های زیبایی دیگری مانند فرم‌دهی به چانه انجام می‌شود تا بینی جدید با دیگر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد. رینوپلاستی عملی ساده‌ با دوران بهبود کوتاه است و آقایان می‌توانند فعالیت‌های معمول خود را ظرف کمتر از یک هفته ازسربگیرند.

بزرگ کردن و فرم‌دهی به چانه

در عمل پروتز چانه، پروتز سیلیکونی زیر بافت‌های نرم چانه قرار داده می‌شود. پس از فرم‌دهی به چانه صورت متناسب‌تر می‌شود و هماهنگی بین اجزاء آن افزایش می‌یابد. این عمل زیبایی غالباً در کنار جراحی بینی انجام می‌شود تا تناسب بین بینی، چانه و صورت بهبود یابد. متقاضی ایده‌آل پروتز چانه فردی است که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار است و انتظاری واقع‌بینانه از نتیجه عمل دارد. رایج‌ترین دلایل عمل چانه‌گذاری عبارت است از:
  • داشتن چانه‌ای ضعیف، کوچک و عقب رفته و تمایل برای زیباتر کردن نیمرخ به کمک فرم‌دهی به چانه
  • تمایل به بهبود تناسب ساختار صورت و خوش تراش کردن صورتی که آثار پیری روی آن نمایان شده است
  • اصلاح بدشکلی‌های صورت که در اثر عارضه‌های مادرزادی یا صدمه دیدن ایجاد شده است.
جراحی پروتز چانه معمولاً به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی یا تزریق بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش انجام می‌شود. جراح برش کوچکی را زیر چانه یا داخل دهان ایجاد می‌کند، سپس از راه این برش فضایی را برای قرارگیری پروتز به وجود می‌آورد و آن را در محل مناسب دور استخوان چانه قرار می‌دهد. جراحی پروتز چانه معمولاً فقط کمتر از یک ساعت زمان می‌برد، البته طبعاً چنانچه عمل‌های دیگری نیز همزمان با آن انجام شود، عمل بیشتر طول خواهد کشید. جراح برش را پس از اتمام عمل با بخیه می‌بندد و چانه را پانسمان می‌کند.

پس از جراحی زیبایی


 

البته متخصصین به خوبی درک می‌کنند که گاهی برای آقایانی که از آنان انتظار می‌رود، سرسخت و محکم باشند، دشوار و طاقت‌فرسا است که مدتی طولانی استراحت کنند یا کمک دیگران را در دوران نقاهت قبول کنند. مطالعات نشان داده است که آقایان غالباً درد را انکار می‌کنند و از درخواست کمک خودداری می‌کنند. مردانی که غرور به آنان اجازه نمی‌دهد، کمک دیگران را بپذیرند، چنانچه در هفته‌های پس از جراحی دچار افسردگی پس از عمل شوند، دوران بهبود دشوارتری را خواهند گذراند. از بیماران خواسته می‌شود که برای پشت سر گذاشتن یک دوران بهبود راحت و مقابله با مشکلات، تا یک هفته پس از جراحی هم در زمینه جسمی و هم عاطفی از یکی از نزدیکان خود کمک بگیرند. اگر بیمار به خوبی استراحت کند و از دیگران کمک بگیرد، دوران بهبود سریع‌تر طی خواهد شد و نتایج زودتر مشاهده می‌شود.